Графік роботи соціально-психологічної служби
Відповідальність батьків, визначена законодавством
Як знизити тривогу під час війни?
1. Триматися разом
2. Слідкувати за тілом і знімати блоки через дихання постійно = адекватність і спокій.
Форма поведінки
Автори: Тоня Шийко, Влада Жук, Оля Цапенко.
Редактор: Моржова Марія.
Допомога при домашньму насиллі
Як допомогти дитині ефективно навчатися в умовах пандемії
ЗНО без нервів: як знизити тривожність
Прості правила ввічливості в онлайн спілкуванні у сучасній школі
Про ці правила знають усі, але не всі ними користуються.
Як допомогти підлітку обрати професію у 21 столітті?
Будь-яка творчість, як і професійне самовизначення, народжується тільки за умов свободи вибору!
Але свобода- це відповідальність і нею необхідно вміти користуватися! Чим ми керуємося коли робимо вибір? На основі чого ми приймаємо рішення?
-Куди піти навчатись?
-Мені потрібна освіта у ВИШі чи ні?
-Які здібності та таланти для мене є фундаментом професійних інтересів, а які краще підійдуть як хобі?
-Як розпізнати істинний інтерес від нав’язаного?
-Як не помилитись.
-А може, піти по професії родинного дерева?
-Будь-яка творчість, як і професійне самовизначення, народжується тільки за умов свободи вибору!
-Але свобода- це відповідальність і нею необхідно вміти користуватися! Чим ми керуємося коли робимо вибір? На основі чого ми приймаємо рішення?
-Куди піти навчатись?
-Мені потрібна освіта у ВИШі чи ні?
-Які здібності та таланти для мене є фундаментом професійних інтересів, а які краще підійдуть як хобі?
-Як розпізнати істинний інтерес від нав’язаного?
-Як не помилитись?
-А може, піти по професії родинного дерева?
Ці та багато інших запитань можуть виникати у думках старшокласників, а також хвилювати їхніх батьків.
Як грамотно допомогти сучасному підлітку прийняти, можливо перше,важливе життєве рішення?ато інших запитань можуть виникати у думках старшокласників, а також хвилювати їхніх батьків.
Як грамотно допомогти сучасному підлітку прийняти, можливо перше,важливе життєве рішення?
Як допомогти дитині організувати навчальний процес вдома (поради батькам)
Дистанційне навчання є викликом як для тих, хто навчає, так і для учнів. Тривале перебування перед екранами гаджетів підвищує втому та розфокусовує увагу, адже така діяльність не властива дитячому віку. Тому втрата уважності під час уроку може бути нормою.
Під час дистанційного навчання дитини батькам насамперед потрібно розуміти, що дитина може не мати жодних проблем з увагою, а просто перевтомлюватися від онлайн уроків, самостійного опрацювання матеріалу та постійної роботи з гаджетами. Тому цю проблему варто розв’язувати за допомогою організаційних рішень.
Ми підготували для вас декілька порад про те, як допомогти дитині організувати навчальний процес вдома:
- Плануйте день та слідкуйте за дотриманням режиму дня. Якщо у школі є фіксований розклад уроків, які потребують включення у чітко визначений час — роздрукуйте цей розклад, щоб він був у дитини перед очима. Якщо в закладі освіти немає чіткого розкладу під час дистанційного навчання — розробіть такий розклад для дитини самостійно.
- Оберіть разом з учнем одяг для “роботи”. Так званий “дрес-код” допоможе дитині “увійти в роль учня” та зосередитися на роботі.
- Організуйте робоче місце. Воно має гарно освітлюватися (за можливості — денним світлом), бути зручним та обладнаним необхідною технікою.
- Чергуйте періоди навчання та відпочинку. Зауважте, ми звикли відпочивати з використанням гаджетів, проте під час дистанційного навчання такий відпочинок не є зміною діяльності: очі не відпочивають від монітору, а мозок від обробки інформації. Також пам’ятайте про необхідність фізичної активності. Прогулянки на свіжому повітрі, танці та руханка під час перерв стануть помічниками для відпочинку тіла і психіки дитини.
- Розробіть систему заохочень. Складіть разом зі своєю дитиною своєрідний чек-ліст заохочень за успіхи у навчанні. Не радимо мотивувати учня фінансовими винагородами. Краще мотивувати враженнями: переглядом кіно вдома, читанням книг, прогулянками до парку, відвідинами ковзанки тощо. Такий чек-ліст можна намалювати чи створити у графічному редакторі та повісити у робочому куточку.
- Ще однією формою підтримки мотивації дитини до навчання є постійна фіксація успіхів у навчанні. Наприклад, учень отримав високу оцінку за домашнє завдання, уважно вислухав нову тему від вчительки чи прочитав параграф із новим матеріалом: це треба обов’язково відзначити, створюючи своєрідний “шлях до успіху”. Таке відстеження батьками дитячих успіхів допоможе дитині відчувати свій прогрес та прагнути більшого.
Сила слова. Ментальне здоров’я. Поради для гармонійного спілкування.
Чи часто ми задумуємося над словами, які кажемо? Над думками, які кружляють у нас у голові? Яка роль їх у нашому житті? Насправді, їх значення дуже велике. Є твердження, що слова (думки) матеріальні.
Слово, яке тебе підносить, і слово, яке тебе вбиває .Рана, нанесена вогнепальною зброєю, ще може бути вилікувана, але рана, нанесена мовою, ніколи не заживає. Воно може послужити бальзамом для ран, а також отрутою, залежно від того, що ми в нього вклали: потоки добра чи потоки зла. І душа наша, подібно до квітки, позбавленої вологи, поступово «всихає», не знаючи слів любові і визнання.
ТОП-12 порад від психолога: як виховати більш впевнену в собі дитину
Карл Пікарт, психолог та автор 15 книг для батьків, вважає, що дитина, яка не відчуває довіри зі сторони батьків, неохоче пробуватиме щось нове, адже боятиметься невдач та можливості розчарувати інших. А як результат, це може негативно вплинути на її подальше життя. Тому робота батьків полягає в заохочуванні дитини та підтримці, оскільки їй доводиться вирішувати складні завдання.
Отож, якщо ви хочете виховати більш впевнену в собі дитину, ознайомтесь із 12 порадами від Карла Пікарта.
Булінг в школі: куди звертатися
Учителі, батьки учнів та самі вихованці школи мають робити все для того, аби протидіяти булінгу і помічати його найперші прояви! Спостережливість здатна врятувати не тільки від тілесних чи моральних травм, а й життя учнів в цілому.
Цькування негативно відбивається на фізичному та психоемоційному стані школярів. Отож розберімося із сутністю булінгу, його основними видами прояву та способами протидії!
Як допомогти дитині організуватися під час карантину?
Андрєєва Інна Ігорівна, практикуючий психолог НВК№157
Після вчорашнього мого посту відбулася розмова із знайомими батьками з приводу п.4.
І я зрозуміла, що необхідно написати ряд рекомендацій ЯК спілкуватися з дитиною, щоб вона почула! Дані рекомендації актуальні у будь-який час у спілкуванні з дитиною, а сьогодні, під час карантину, коли у батьків особливо тісне спілкування з дітьми, воно повинно бути особливо грамотним і гармонійним!
Отже: ваше чадо не справляється із великою кількістю завдань у новому незвичному форматі спілкування, може зростати роздратування, незадоволення втома. Ми, дорослі, для того, щоб процес не вийшов із під контролю, не зайшов у глухий кут, усілякими способами намагаємося допомогти дитині: «старайся», «треба» зробити, «як справи?», «знову ти нічого не робиш»… говоримо ми. І при цьому всім серцем, з любов’ю проявляємо таким чином турботу.
Натомість, що чує дитина:
-«старайся»: це щось не зрозуміле, щось не конкретне. Натомість з’являється почуття розгубленості, роздратуваня…
-«треба»: це слово сприймається як примус, обмеження, несвобода. Звідси- почуття замкнутості, агресії, безсилля, образи…
-«як справи?»- відповідь очікувана: «Нормально» а в думці- «залиш мене у спокої, відстАнь»
-«знову ти нічого не робиш»- відчуття безпорадності, безсилля, втоми, пригніченості, відсутність мотивації…
І в цей час наша «турбота» сприймається дитиною, як справжнє дорікання, докучання. Дитина може віддалятися, закриватися, конфліктувати.
Зараз Ви скажете: «Але ж, дійсно, треба! вчитися в даних умовах!» І будете праві!
Питання не в тому, щоб залишити дитину у спокої, дати їй вільно розпоряджатися ресурсом часу (на що у дітей немає достатньо навиків), «не давити», а грамотно донести у спілкуванні необхідність виконання завдань, навчитися справлятися із труднощами, створюючи ситуації успіху!
Ви вже зауважили, що я звертала увагу на те, що може відчувати дитина при певному способі спілкування. Тому хочу написати декілька порад ЯК спілкуватися з дитиною, щоб він/вона вас почули.
Потрібно пам’ятати: в основі будь якого спілкування лежать емоції.
Що ми відчуваємо те і випромінюємо так і звучимо.
Від цього залежать і зовнішні прояви, і відчуття успіху, і якість наших взаємин.
Окремо хочу зазначити, що відчуття успіху, внутрішньої мотивації, сили, впевненості можливе лише тоді, коли дитина відчуває себе захищеною, прийнятою = любимою = спокійною.
Отже, основа успішного навчання – це радість. І наше з Вами, батьків, завдання створити таку атмосферу. А її можливо створити У СПІЛКУВАННІ. Без цього не буде результату. Те, що оточує дитину в процесі навчання напряму пов’язано з результатами навчання.
Отже, ЩО РОБИТИ:
1. Наше завдання- знизити тривожність. Тільки у спокійному стані мозок здатний конструктивно вирішувати будь-які завдання. Не ведіть жодних розмов у стані емоційної збудливості. Охолоньте, дайте собі час заспокоїтися, тоді починайте розмову. Девіз: «Спокійний батько- спокійна дитина».
2. Домовляйтеся. Спілкуйтеся, складайте угоди і самі виконуйте обіцяне
3. Фокус уваги на пізнанні (що нового), не оцінки. Цікавтеся що вивчає Ваша дитина.
4. Допоможіть дитині скласти режим, розпорядок дня, обговоріть користь цього, виходячи із особливостей вподобань та потреб Вашої дитини.
Для інформації: Слова «треба», «повинен», «зроблю» говорять про розвиток частини мозку, яка відповідає за контроль за імпульсами. У сучасних дітей саме ця частина мозку включається пізніше. А в підлітковому віці, взагалі, випадає з активності.
Але саме ці частини мозку з даними словами активізуються, коли у дитини є розпорядок дня, режим, коли є планування, коли є постійна невелика значуща відповідальність вдома; виконання ПРАВИЛ УСІМА членами сім’Ї, ритуали в сім’ї; коли манера спілкування з дитиною в задаванні питань та пошуку відповідей, коли сім’я постійно пізнає щось нове, коли є належне фізичне навантаження. І коли цінності батьків співпадають з їхніми діями. Коли немає подвійних стандартів = правила, які виконуються = відповідальність!
5. Режим + успіх= відчуття «я можу»
Старайся- це процес. Тому надавайте дитині конкретні реальні завдання(прохання) у конкретний час. (Домовляйтеся.) Так він/вона буде відчувати себе у процесі здобуття реальних досягнень = задоволення від конкретно здобутого результату = успіх.
6. Долаємо труднощі, пояснюємо = відчуття захищеності, відкриття нових можливостей, ресурсності, оптимізму, впевненості:
Обговорюйте з дитиною те, що відбувається у позитивному ключі: які можливості з’явилися у цій ситуації у школярів, вчителів…, що ця ситуація в глобальному масштабі- це можливість згуртуватися усім, навчитися новому, що це ситуація корисна в екологічному плані для планети… Будье масштабні та філософічні
7. Пропонуйте свою допомогу, пропонуйте ідеї дозвілля, запропонуйте разом створити щось спільне (купити та вивчити нову онлайн програму, разом створити відео, сімейний фотоколлаж, намалювати картину…), скажіть ЯК Вам це важливо: відчуття прийнятості, любові, турботи, захищеності, радість, відчуття цінності…
8. Запитайте у дитини, чого б вона сама хотіла (дозвілля, виходячи із ситуації), попросіть дитину про допомогу Вам. Відчуття цінності, значущості, достоїнства.
9. Грайте в ігри. Я рекомендувала Діксіт та їм подібні = природнє вивільнення негативних емоцій, трансформація у високо вібраційні (радість, щастя, задоволення, прийнятість, відчуття цінності)
10. Робіть сімейні фізкульт заняття = зняття напруги через тіло, сімейна взаємодія, відчуття єдності, впевненості, сили..
ЯК говорити, щоб почули:
Говорити від імені себе і через свої власні відчуття, в цій ситуації, описуючи не особистість, а саму ситуацію:
«Я відчуваю» себе ображеною, коли ТАКЕ ЧУЮ
«Мені не приємно» ЦЕ спостерігати
«Я хвилююсь про твоє здоров’я коли так довго сидять за компом»
«Коли так себе поводять, я відчуваю себе»…
«Давай поговоримо про це. Для мене це дуже важливо»
Говорити від імені себе ЩО відчуває Ваша дитина:
«Я відчуваю твою розгубленість…»
«Я бачу , що ти ображений…»
«Я відчуваю, що тобі неприємно і тобі не хочеться говорити. Давай пізніше проговоримо цю ситуацію і знайдемо вихід. Коли краще?»
Надаємо відчуття підтримки у спілкуванні (виводимо дитину на діалог):
Я БАЧУ, що ти відчуваєш…
Що відбувається, як ти думаєш
Чим я можу допомогти
Що ти можеш зробити
Що заважає
Як думаєш, у чому ти помилився?
Як би ти наступного разу зробив по-іншому?
Чого тобі не вистачило, щоб було краще?
Ти гарно почав, але використав не ту формулу (закон, правило тощо)
Загалом добре, але є кілька нюансів, які можна було б зробити по-іншому. Що б ти покращив ?
Так, спочатку буває дуже важко , я допоможу…
Грамотна похвала за конкретний результат (навіть за динаміку):
Пишаюсь твоїм результатом!
Тобі це вдалося!
Кропітка робота принесла гарний результат!
Сьогодні ти найкраще виконав завдання!
Мене вразив нестандартний хід твоїх думок.
Сьогодні ти перевершив самого себе.
Твоя репліка була напрочуд влучною!
Дякую тобі за те що ти….
Конструктивні поради
Я коли вчилась, теж робила такі самі помилки. Але я зробила… (отак), і в мене все вийшло.
Можливо, ти знайдеш інший спосіб виконати це завдання?
Боюся, що маю не погодитись із ходом твоїх думок.
На мою думку це так-то… Як ти вважаєш?
Пробач мене за мої емоції… (якщо був конфлікт) мені важливі наші взаємини і для мене дуже важливо обговорити це.
Користайтесь ВО БЛАГО не тільки на карантині, а й у повсякденному житті. Ці прості прийоми точно допоможуть підвищити градус радості від спілкування у ваших родинах. І нехай будь-які кризи стануть для нас зоною зросту, розвитку та пізнання нового!
#психологиннаандреева
Нові реалії під час карантину
Андрєєва Інна Ігорівна, практикуючий психолог НВК№157
Працюючи у системі освіти 25 років, де задіяні усі сімейні соціальні прошарки, вирішила поділитися своїми міркуваннями про те, що відбувається сьогодні. Одразу хочу упередити, що не претендую на істину в останній інстанції))
Було:
академічний стиль викладання, застарілі форми подачі матеріалів, відсутність мотивації до змін, навіть при наявності можливостей (не про усіх); боротьба з мобільними телефонами на уроках, використання їх не за призначенням; незадоволення, претензії з різних сторін з існуючими формами взаємодії у школі, скарги на важкий напружений режим, обезцінення системи освіти, бажання перейти на нову форму (сімейне навчання, дистанційно тощо)…
Стало (привіт, карантин):
відсутність чіткого графіку, структури послідовності завдань, відчуття свободи та великої кількості часу, що насправді, розкриває проблему не сформованості навичок самоорганізації
Можливості:
цей період можна назвати Криза. Криза- це прехід, це- «вихід із зони комфорту»,у якій вже важко і задушливо, але в якій ВСЕ ЗРОЗУМІЛО і часто не хочеться із неї виходити. Це період відкриття нових можливостей, адже життя до цього спонукає; це переоцінка цінностей, вміння цінувати те, що є і бачити в ньому плюси, але й уміння обирати з того нового, що відкривається.
Це напрацювання нових навичок та умінь:
Для вчителів:
– перестати боятися гаджетів та сучасних технологій зв»язку (не для всіх);
– опанувати нові сучасні форми комунікації в освіті, засвоїти нові навчальні методики;
– вийти на широкий загал (онлайн трансляції, свій канал ютуб, онлайн уроки);
– побачити свої ресурсні сторони та зони розвитку;
– підняти свою самооцінку! Вийти на вищий професійний рівень;
Для учнів:
– навчитися організовувати свій час, стати більш самостійними;
– відчути важливість власної відповідальност
-навчитися користуватися гаджетами за призначенням; використати знання , набуті на уроках інформантики в житті;
-оцінити важливість живого спілкування;
-спробувати нові методи навчання (дистанційне, про яке так багато говорять останнім часом);
-пізнання себе у форматі «побути із собою»
Для батьків:
– бути у більш тісному контакті зі своїми дітьми, більше спілкуватися, налагодити більш тісний емоційний зв»язок з дітьми;
-оцінити вчительський внесок у супроводі навчання;
-побачити неозброєним оком сильні сторони та зони розвитку Вашої дитини;
-стати ще більш відчутною опорою, допомогою для своєї дитини у незвичній ситуації;
Ризики:
До даної ситуації ніхто не був готовий: ні діти, які зраділи карантину, ні батьки, на яких звалилося ще більше турбот, ні вчителі, які зовсім не звиклі до такої форми взаємодії у навчальному процесі.
-Від вчителів вимагається маса завдань, звітів, нових розробок, зворотнього зв»язку та оцінок. Зараз вони завантажені в рази більше, аніж у роботі із звичним режимом. Перевірка робіт у вигляді фото, невідпрацьовани
-Діти відчувають розгубленість, незадоволення від неможливості вести звиклий спосіб життя, роздратування від великої кількості завдань та необхідності самостійного опрацювання. Як наслідок, вони взагалі, можуть відмовитися якісно виконувати завдання, вступати у суперечки та конфліктувати.
-Батьки можуть відчувати тривогу та страх від того, що пропущений матеріал, або неякісно вивчений, може бути серйозною прогалиною у знаннях дитини. Від цього батьки можуть часто нагадувати дитині про завдання, тиснути, нервувати.
Що робити:
по-перше, усвідомити те, що усі ми в одному човні на планеті Земля. Це наш дім . Він, як видалося, не такий вже і великий. І зараз, як ніколи, нам усім потрібно заспокоїтися, згуртуватися, розподілити обов»язки, ділитися своїми уміннями, допомагати один одному.
1. Графік та режим, виходячи із ситуації, яка склалася (в роботі, навчанні, відпочинку) і його дотримання. Це надасть можливості відчути внутрішні та зовнішні границі. Це те, що нам зрозуміло, а отже створить на підсвідомому рівні відчуття захищеності та безпеки.
2. Спокій. Спокій за будь-яких умов!!! Тільки у спокійному стані людина здатна конструктивно мислити і вирішувати будь-які завдання. Необхідно пам»ятати: ВСЕ можна вирішити! Ми люди і наша основна сила у комунікації.
3. Вчителям не перенавантажува
4. Батьки, пам»ятайте: все, що необхідно Вашій дитині- це Любов і турбота. Тоді дитина відчуває себе захищеною і спокійною! Ніяка математика, виборота у конфліктах не стане благом. Все можливо надолужити. Найважливіше- психіка Вашої дитини. І лише ми, дорослі, можемо показати ЯК виходити із нестандартних ситуацій: увага, турбота, готовність допомогти = любов, захищеність, спокій. І пам»ятайте: Ваша дитина зчитує Ваш емоційний стан. Тому, усі поради, викладені тут, і для Вас 😉
5. Менше дивитися новини про жахи корона вірусу, адже при цьому ми стаємо частиною колективного підсвідомого і збільшуємо рівень страху та тривоги, а це низькі вібрації, які знижують працездатність та негативно вливають на імунну систему (це окрема тема)))
6. Купити через інтернет будь яку настольну сімейну гру (дуже рекомендую Діксіт) і насолоджуватися
7. Фізичне навантаження!!!
8. Прочитайте інформацію про особливості корона вірусу і як від нього захиститися (все як при звичайному вірусі) Статистика одужання позитивно вражаюча!)
9. Якщо Вам нічим зайнятися, купіть будь-який онлайн курс і почніть вивчати щось нове!!! І робити щось нове!
10. Якщо вас гризуть сумніви, тривога, збільшується страх за себе чи близьких і ви самостійно не можете з цими відчуттями впоратися- знайте: завжди є люди, які можуть і готові вам допомогти. Не закривайтеся! Стукайте і вам відчинеться. Будьте здорові!